روزشمار عملیات های دفاع مقدس

نوار زمان هشت سال جنگ تحمیلی

کد خبر : 54496
تاریخ خبر : 1403/06/28-18:33
تاریخ به روز رسانی : 1403/06/28-18:34
تعداد بازدید : 6
نسخه قابل چاپ

صدور بیانیه ایران در قبال لغو یکجانبه قرارداد ۱۹۷۵

هر گلوله ای که به سمت حدود ما شلیک شود و هر سربازی که در این راه شهید گردد در نهایت امر به سود دولت های استعمارگر شرق و غرب و اسرائیل متجاوز خواهد بود و لذا رژیم بعث عراق به وضوح عامل و سرسپرده آمریکا و اسرائیل و مجری نیات آن ها شده است.

صدور بیانیه ایران در قبال لغو یکجانبه قرارداد ۱۹۷۵
با گذشت دو روز از لغو یک طرفه قرارداد ۱۹۷۵ الجزایر از سوی رژیم عراق و ادعای ارضی این کشور بر بخش هایی از خاک ایران و اعلام حاکمیت مطلق خود بر کل اروندرود، بیانیه ای نه چندان مستحکم و قانع کننده از سوی وزارت امور خارجه ایران دراین مورد و درباره تجاوزهای مرزی عراق انتشار یافت که دیشب از رادیو ایران قرائت شد.
در این بیانیه آمده است: وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بار دیگر خود را موظف می داند نکاتی را که تاکنون بارها گفته شده است تکرار کند تا وجدان بیدار دنیای آزاد و غیر وابسته به ابرقدرت های شرق و غرب را به حقیقت آنچه که در این منطقه می گذرد متوجه کند.
ما همچنان که در گذشته نشان داده ایم پایبند مکتب اسلامیم و مطابق اعتقادات مکتبی مان عمل می کنیم و ازاین‏رو است که:
اولاً، هرگونه تجاوزی را که به آب وخاک هر کشوری صورت گیرد همواره محکوم کرده و این را نه با حرف بلکه در عمل نیز نشان داده ایم.
ما همان گونه که تجاوزات اسرائیل به حریم اعراب، روسیه شوروی به افغانستان و حملات نظامی آمریکا را به کشورهای دیگر و ایران محکوم کرده ایم، تجاوزات خصمانه رژیم عراق را نیز که در همان خط تجاوزات آمریکا است محکوم می کنیم و ادعاهای واهی بعث عراق را که ناشی از انجام توطئه ای مخالف مصالح و منافع ملل مسلمان است در مورد لغو یک جانبه قراردادی که قسمت مربوط به ایران آن اجرا شده است، هرگز نمی توانیم بپذیریم.
ثانیاً، با توجه به اینکه انقلاب ما اسلامی و انگیزه اش توحید صفوف و یکپارچگی تمام مسلمانان است و از آنجا که چنین حرکت و جنبشی نه به مذاق حکام مستبد خوش می آید و نه ابرقدرت های شرق و غرب را خوشایند است، لذا سرسپردگان از چپ و راست به دشمنی با ما و هدف خدایی ما برخاسته اند و اکنون خواسته یا ناخواسته در صفوف دشمنان ما قرار گرفته اند.
ما یقین داریم اگر ندای حق طلبانه ما به گوش ملل اسلامی و غیر اسلامی برسد قلوب آزادگان گیتی سراسر با ما خواهد بود و همچنان اهداف استعمارگران و تجاوزاتی را که برعلیه ما صورت می گیرد یکپارچه محکوم خواهند کرد.
ثالثاً، ما تمام مشکلات داخلی و خارجی خود را ازجمله تجاوزات رژیم عراق و تحریکاتی را که در مرزها به وجود می آورد زاییده توطئه هایی می دانیم که ابرقدرت آمریکا از قبل از پیروزی انقلاب برعلیه ما و ملت مسلمانمان طراحی کرده است.
پس از سقوط رژیم شاه، آمریکا بزرگ ترین پایگاهش را در منطقه از دست داد و خود را ناگزیر دید به ما و حرکت ما ضربه بزند و هر رژیم دست نشانده ای را که آمادگی داشته باشد برعلیه ما بشوراند و نابسامانی هایی که اکنون منطقه ما با آن دست به گریبان است همگی دنباله همان توطئه ها است و دست آمریکا به وضوح در آن ها دیده می شود.
رابعاً، ما دیده حقیقت بین و وجدان بیدار ملل و دول آزاده دنیا را به قضاوت می خوانیم و برادران مسلمان عراقی خود را شاهد می گیریم و به رژیم عراق هشدار می دهیم که ادامه تجاوز به حدود غربی ایران همان چیزی است که دولت های استعمارگر غرب و شرق خواستار آن اند و اسرائیل از بعد از انقلاب پیروزمندانه ما چشم انتظار آن بوده است.
هر گلوله ای که به سمت حدود ما شلیک شود و هر سربازی که در این راه شهید گردد در نهایت امر به سود دولت های استعمارگر شرق و غرب و اسرائیل متجاوز خواهد بود و لذا رژیم بعث عراق به وضوح عامل و سرسپرده آمریکا و اسرائیل و مجری نیات آن ها شده است.
خامساً، مجدداً تأکید می کنیم اگر رژیم عراق در رابطه با ادعاهای گنگ و مبهم خود حسن نیت می داشت می باید نه با زبان توپ و تانک بلکه با استفاده از منطق سلیم و رابطه حسن هم جواری ما وارد می شد. درحالی که با کمال تأسف می بینیم و دنیا شاهد است که دشمنی خود را نسبت به ما از دیرباز نشان داده است و برخلاف آنچه که ادعا می کند اقدام به نبرد و تشدید و توسعه آن کرده است تا بتواند همیشه و بهتر سرسپردگی خود را به اربابان خود نشان دهد، غافل از آنکه ملت مسلمان ایران با تمام وجود از تمامیت ارضی و استقلال خود تا آخرین نفر دفاع خواهد کرد.

منبع:
سلیمانی خواه نعمت الله، روزشمار جنگ ایران و عراق: تصمیم صدام به جنگ علیه ایران (کتاب نهم)، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی: مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، تهران ۱۳۹۴، صص ۱۱۲۱، ۱۱۲۲

برچسب ها :

نام*
ایمیل*
نظر*


© 1397 کلیه حقوق محفوظ است | طراحی وب سایت
x - »